8-weekse Mindfulnesstraining

De 8-weekse Mindfulnesstraining is een training in aandacht, loslaten en niet-oordelen. De medewerker leert omgaan met oude patronen die soms in de weg zitten. Met deze training verandert in 8 weken de grijze massa in het brein waardoor men minder reactief is en bewustere keuzes leert maken in werksituaties en de relatie met zichzelf en anderen, dit ten behoeve van de mentale, emotionele en fysieke gezondheid. Het is wetenschappelijk aangetoond dat een 8-weekse training een positief effect heeft op het ervaren van en omgaan met stress, piekeren, negatieve gevoelens, angst en pijn. Met als gevolg dat het concentratievermogen verbetert en men zich gemakkelijker ontspant.

ERVARINGSGERICHT LEREN D.M.V. AANDACHTSOEFENINGEN
De 8-weekse mindfulnesstraining is een praktische training. Tijdens de 8-weekse training is er iedere week een bijeenkomst van 2,5 uur waarin we met de groep een aantal oefeningen doen en deze nabespreken. Door stil te staan bij wat goed gaat en daar waar ze obstakels ervaren, krijgen de medewerkers inzicht in hoe ze met zichzelf omgaan.
De aandachtsoefeningen binnen de training zijn op oosterse benaderingen, zoals meditatie en yoga, gebaseerd. Zo maken zitmeditatie, een liggende aandachtsoefening en ‘mindful yoga’ deel uit van het programma.
Daarnaast krijgen de medewerkers binnen de training ook uitleg van de thema’s en werkzame principes van mindfulness en van de oorzaken van het kwijtraken van onze natuurlijke mindfulness, zoals stress, emotionele last of piekeren.
De medewerkers ontvangen een werkmap waarin de thema’s en de oefeningen verder worden toegelicht. Daarnaast ontvangen zij audiobestanden, zodat ze ook thuis aan de slag kunt met mindfulnessoefeningen.

DAGELIJKSE OEFENING / INVESTERING
Bewust en met aandacht leven vraagt om dagelijkse oefening; juist door dagelijks te oefenen wordt die vaardigheid ontwikkelt. Een aantal van de oefeningen krijgen de medewerkers dan ook mee om thuis verder te oefenen. Tijdens de bijeenkomsten kijken we dan terug op het “huiswerk” en de zaken die men daarin is tegengekomen. Ervaringen worden met andere deelnemers uitgewisseld waarbij de nadruk ligt op het oefenen.
Door de oefeningen ook thuis en op het werk toe te passen, kan de medewerker mindfulness integreren in het dagelijks leven. Hou er rekening mee dat men drie kwartier tot één uur per dag thuis oefent. Een gewoonte doorbreken kost tijd en aandacht!

Neem vrijblijvend contact op voor meer informatie of een offerte.

 

If you change the way you look at things, the things you look at change.” – Wayne Dyer