Individueel Mindfulness traject

De 8-weekse Mindfulnesstraining is een training in aandacht, loslaten en niet-oordelen. De medewerker leert omgaan met oude patronen die soms in de weg zitten. Met deze training verandert in 8 weken de grijze massa in het brein waardoor men minder reactief is en bewustere keuzes leert maken in werksituaties en de relatie met zichzelf en anderen, dit ten behoeve van de mentale, emotionele en fysieke gezondheid. Het is wetenschappelijk aangetoond dat een 8-weekse training een positief effect heeft op het ervaren van en omgaan met stress, piekeren, negatieve gevoelens, angst en pijn. Met als gevolg dat het concentratievermogen verbetert en men zich gemakkelijker ontspant.

ERVARINGSGERICHT LEREN D.M.V. AANDACHTSOEFENINGEN
De 8-weekse mindfulnesstraining is een praktische training. Tijdens de 8-weekse training is er iedere week een bijeenkomst van 2,5 uur waarin we een aantal oefeningen doen en deze nabespreken. Door stil te staan bij wat goed gaat en daar waar de medewerker obstakels ervaart, krijgt de medewerker inzicht in hoe hij met zichzelf omgaat.
De aandachtsoefeningen binnen de training zijn op oosterse benaderingen, zoals meditatie en yoga, gebaseerd. Zo maken zitmeditatie, een liggende aandachtsoefening en ‘mindful yoga’ deel uit van het programma.
Daarnaast krijgt de medewerker binnen de training ook uitleg van de thema’s en werkzame principes van mindfulness en van de oorzaken van het kwijtraken van onze natuurlijke mindfulness, zoals stress, emotionele last of piekeren.
De medewerker ontvangt een werkmap waarin de thema’s en de oefeningen verder worden toegelicht. Daarnaast ontvangt de medewerker audiobestanden, zodat hij ook thuis aan de slag kan met mindfulnessoefeningen.

DAGELIJKSE OEFENING / INVESTERING
Bewust en met aandacht leven vraagt om dagelijkse oefening; juist door dagelijks te oefenen wordt die vaardigheid ontwikkelt. Een aantal van de oefeningen krijgt de medewerker dan ook mee om thuis verder te oefenen. Tijdens de bijeenkomsten kijken we dan terug op het “huiswerk” en de zaken die hij daarin is tegengekomen. Daarbij ligt de nadruk op het oefenen.
Door de oefeningen ook thuis en op het werk toe te passen, kan de medewerker mindfulness integreren in het dagelijks leven. Hou er rekening mee dat men drie kwartier tot één uur per dag thuis oefent. Een gewoonte doorbreken kost tijd en aandacht!

Neem vrijblijvend contact op voor meer informatie of een offerte.